HELSINGIN YLIOPISTO
HELSINGFORS UNIVERSITET
UNIVERSITY OF HELSINKI
Filosofian laitos
Filosofiska institutionen
Department of Philosophy
29. l 1 . 1 999
Lausunto koskien Tampereen käräjäoikeudessa käsiteltävää rikosasiaa R 99/2368
Tieteen tuntomerkkinä pidetään itseäänkorjaavaa tiedon uudistamista, jonka keskeisiä periaatteita
ovat kriittisyys ja julkisuus: mikä tahansa tieteessä esitetty käsitys voidaan asettaa tieteellisessä
julkisessa keskustelussa kyseenalaiseksi ja arvostelun kohteeksi (ks. I. Niiniluoto, 'Tieteen
tuntomerkit', teoksessa Filosofia, tiede ja maailmankatsomus, Otava, 1984, luku 2).Tältä osin tiede
pohjautuu ajattelun ja tutkimuksen vapauden eettisiin periaatteisiin, jotka tunnustetaan myös
sivistysvaltioiden lainsäädännössä.
Kriittisyyden periaatteesta seuraa, että tieteellisiä tutkimustuloksia julkaiseva tai esittelevä henkilö
tulee alttiiksi tiedeyhteisöstä mahdollisesti esiinnousevalle arvostelulle. Hänen käsityksensä voidaan
keskustelussa katsoa esimerkiksi virheellisiksi, harhaanjohtaviksi, asiantuntemattomiksi tai
puutteellisesti perustelluiksi. Tällaisen arvioinnin kohteeksi joutuvat muiden muassa väitöskirjaansa
puolustavat tutkijat ja tiedepohjaisten oppikirjojen kirjoittajat, joilla on puolestaan mahdollisuus
jatkaa keskustelua esittämällä omien kantojensa perusteluja tieteenalansa julkaisujen kautta.
Tieteessä harjoitettavan keskustelun sanavalintoja tavallisesti ohjaavat yhteisön etiketissään
omaksumat kirjoittamattomat kohteliaisuussäännöt, joiden puitteissa esitetty kritiikki voi tilanteesta
riippuen olla hyvinkin terävää j a ankaraa. Tieteeseen kuuluu myös eettisiä j a metodologisia
periaatteita, jotka pyrkivät turvaamaan sitä, että kritiikin kohteena olevat käsitykset tulevat esiin
oikeassa ja alkuperäisessä muodossa. Etiketin ja etiikan rikkominen voi vähentää tutkijan omaa
arvonantoa tiedeyhteisössä, ja heikkoudet metodologiassa vastaavasti vähentävät hänen
uskottavuuttaan, mutta käsitykseni mukaan tällaisilla seikoilla voi ainoastaan harvinaisissa
poikkeustapauksissa olla rikosoikeudellista merkitystä. Osoituksena tästä on se tosiseikka, että
tutkijoiden kiistelyn myötä voi syntyä heidän välilleen poleemisia suhteita, joissa rikoksen
tunnusmerkistö ei kuitenkaan täyty.
Olli Stålströmin Kuopion yliopistossa 1997 esitetty ja tarkastettu väitöskirja Homoseksuaalisuuden
sairausleiman loppu pyrkii osoittamaan laajan historiallisen tarkastelun pohjalta, miten
homoseksuaalisuus tuli luokitelluksi sairaudeksi ja miten tämä leima on 1970-luvun jälkeen saatu
poistetuksi. Siten hänen työnsä kannalta on ollut keskeistä identifioida sellaista lääketieteellistä ja
psykiatrista kirjallisuutta, jossa tämä leima on esiintynyt. Näin tarkastelun kohteeksi on tullut mm.
lääketiet.lis. Kaija Eerolan artikkeli 'Seksuaaliset vähemmistöt' teoksessa Suomalainen
lääkärikeskus (1996). Stålströmin kysymyksenasettelun kannalta Eerola itse mielipiteineen ei ole
varsinainen tutkimuskohde, vaan relevanttia on ollut se, että Eerolan tekstissä homoseksuaalisuuden
yhteydessä esiintyvät termit "kohdehäiriö", "perversio" ja "vihan väline".
Olen tutustunut syytteeseen, jossa Stålströmin katsotaan loukanneen Eerolaa julkisen painotuotteen
kautta. Syytteessä mainituilla sivuilla 21, 196, 309 ja 321 Stålström viittaa kyseiseen artikkeliin
neutraalissa muodossa "Eerola (1996)" puhumatta mitään Eerolan henkilökohtaisista mielipiteistä.
Näiden kohtien referoiminen on motivoitu väitöskirjan pääteesin kannalta, joten se ei käsitykseni
mukaan ole Eerolaa henkilönä solvaavaa, vaikka Eerolan käsityksistä saisi vivahteikkaamman
kuvan lainaamalla myös muita kohtia hänen kirjoituksestaan.
Sivun 16 ja 236 muotoilut ovat kärkevämpiä. Niiden tausta käy ilmi syytteeseen liitetyistä
asiakirjoista: Stålström oli antanut kustantajalle etukäteen lausunnon Eerolan artikkelista, mutta
toivottuja muutoksia ei kuitenkaan tullut mukaan vuoden 1996 painokseen. Kun Eerola
kustantajalleen esittämässään vastauksessa edelleen vetoaa maamme lääketieteellisissä
tiedekunnissa annettavaan lääkäri- ja psykiatrikoulutukseen ja siinä käytettävään kirjallisuuteen,
jota Stålström väitöskirjassaan argumenttiensa perusteella pitää vanhentuneena j a uutta tieteellistä
keskustelua vastaamattomana, Stålström on saanut aiheen kyseenalaistaa Eerolan asiantuntemuksen.
Tämän hän tekee sivulla 236 viittaamalla Eerolaan "asiantuntijana" lainausmerkeissä. Tämä
retorinen keino ei ole tieteellisessä keskustelussa epätavallinen, mitä osoittaa jo se, että myös
Stålströmin työn tarkastajat lausunnossaan puhuvat homoseksuaalisuuteen aggressiivisesti
suhtautuneesta psykoanalyysin suuntauksesta lainausmerkeissä "asiantuntijatahona".
Edellä esitetyn perusteella katson, että Stålström on esittänyt Eerolan artikkeliin viitaten arvostelua
käsityksistä, joita psykoanalyysin traditiossa on liitetty homoseksuaalisuuteen. Nähdäkseni Eerola
on kyseistä aihetta julkisesti käsitellessään ottanut itse riskin arvostelun kohteeksi joutumisesta.
Stålströmin kritiikki on tieteellisen perinteen puitteissa tavallista kärkevämpää, mutta hyvän
arvosanan saaneessa hyväksytyssä väitöskirjassa esitettynä se on poleemisuudestaan huolimatta
katsottava tieteeseen kuuluvaksi osaksi tieteellistä keskustelua.
Marraskuun 29. p:nä 1999
Ilkka Niiniluoto
teoreettisen filosofian professori
Helsingin yliopisto