(Saatekirje Weilin + Göösin kustannustoimittaja Hilkka Opakselle koskien Kaija Eerolan artikkelia)
Hilkka Opas
Weilin + Göös
Ahertajantie 5
02100 ESPOO
Helsingissä, 27.11.1995
O|en nyt käynyt läpi Lääkärikeskuksen parin tutkijakollegani
kanssa. Ohessa huomioitamme Eerolan
artikkelista.
Mielestämme olisi kovin valitettavaa, jos tämä Eerolan teksti julkaistaisiin. Se olisi häpeäksi Weilin + Göösille. Jos se jää tällaiseksi,
tulen käyttämään sitä väitöskirjassani esimerkkinä psykiatrisista ennakkoluuloista.
Eikö voisi ottaa aikalisää ja hankkia uusia kirjoittajia, jotka
kykenevät tekemään ajan tasalla olevaa tekstiä
vailla ennakkoluuloja. Minkä takia alunperinkään on valittu kirjoittajaksi
Eerola, joka ei näytä tietävän,
että homoseksuaalisuus on poistettu sairausluokituksesta alunperin
jo 20 vuotta sitten?
Parhain terveisin,
Olli Stålström
Oksasenkatu 6 B 9
00100 Helsinki
puh. (90) 44 11 56
---
(Varsinainen lausunto Kaija Eerolan
artikkelista)
Olli Stålström 27.1l. 1995
HUOMIOITA WG:N KIRJASTA SUOMALAINEN LÄÄKÄRIKESKUS JA KAIJA EEROLAN ARTIKKELISTA
SEKSUAALISET VÄHEMMISTÖT
- Lääkärikirjan tavoitteena tulisi olla tuoda uutta, konkreettista
tietoa mm. sukupuoli- ja seksuaalielämän eri aloilta.
- Varsinkin kodeille tarkoitetun lääketieteellisen käsikirjan tulisi sisältää mahdollisimman paljon ajan tasalla olevaa
tietoa, ja sen toimittajan tulisi olla tietoinen uuden tutkimustiedon vaikutuksesta lääkärikirjojen sisältöön ja asenteisiin
muualla, esim. koulu- ja
oppikirjoissa.
- Jos lääkärikirjaan valitaan psykoanalyyttinen lähtökohta, pitäisi valita sellaiset kirjoittajat, jotka ensinnäkin tuntevat
Freudin näkemykset seksuaalisesta suuntautumisesta. Freudhan on tunnetussa kirjeessään todennut, että homoseksuaalisuus
ei ole pahe, alempiarvoisuutta, eikä se ole sairaus. Hän on useassa yhteydessä, jopa niin aikaisin kuin 1903, todennut
julkisesti lehdistössä, ettei hän pidä homoseksuaalisuutta sairautena. Freud kritisoi myös jatkuvasti ahdasmielisen
yhteiskunnan normeja, jotka aiheuttavat kärsimystä niille, jotka eivät toteuta niitä seksuaalisuuden alalla. Hän arvosteli
yhteiskunnan moralistista suhtautumista seksuaalisuuteen. Freud on myös todennut, että hänen näkemyksensä mukaan
psykoanalyysin ei tule suhtautua leimaavasti homoseksuaalisuuteen, että homoseksuaalit eivät muodosta erityistä
seksuaalista lajia.
- Toiseksi, jos kirjoittajaksi valitaan psykoanalyytikko tai henkilö, joka tukeutuu psykoanalyysiin, hänen tulisi olla
perehtynyt siihen empiiriseen tutkimukseen., jota seksuaalivähemmistöistä on tehty viime vuosikymmeninä sosiologia,
psykiatrian ja psykoanalyysin sisällä. Käsitys, jonka kirjoittaja esittää psykoanalyyttisena teoriana, ei ole yksiselitteinen,
koska psykoanalyysin sisällä on eri koulukuntia, jotka suhtautuvat homoseksuaalisuuteen toisella tavalla kuin mitä kirjoittaja
esittää. Kinsey-instituutin laajat tutkimukset (1978 ja 1981) osoittavat useimmat psykoanalyyttiset olettamukset
homoseksuaalisuuden olemuksesta ja syntytaustasta empiirisesti kestämättömiksi. Uuden polven psykoanalyytikot
(Richard Isay, Richard Friedman, Christa Rohde-Dachser ja Carolyn Grey), jotka perustavat näkemyksensä uudelle
tutkimukselle ja psykoanalyyttisiin ; otoksiin,
joihin .ei kuulu pelkästään psykiatrisesti häiriintyneitä potilaita.,
pitävät
homoseksuaalisuutta normaalina. Tämä on saanut myös nykyaikaiset psykoanalyytikot suhtautumaan avarammin normaalisuuden
määritelmiin. Esimerkiksi psykoanalyytikko Greyn mukaan 'sen minkä koemme realiteettisen rakenteen kuvaukseksi, itse
asiassa sisältävät voimakkaita pakkoja siitä, miten miesten ja naisten tulisi ajatella, tuntea ja käyttäytyä. Sokeutemme
sosiaalisille normeille on johtanut meidät heteroseksismiin Greyn mukaan, uskomaan epäkriittisesti, että heteroseksuaalisuus
yksin on sekä luonnollista että
oikeaa.
- Koska homoseksuaalisuudesta on psykoanalyyttisen teorian lisäksi, kuten myös kirjoittaja toteaa, 'jyrkästi poikkeavia
näkemyksiä' niin miksi näitä näkemyksiä ei käsitellä? Miksi niitä teorioita ei käsitellä, jotka liittävät homoseksuaalisuuden
ja homoseksuaalisten ihmisten aseman vallitsevaan sukupuolijärjestelmään?
- Vaikuttaa siltä, että kappaleen nykyinen kirjoittaja ei ole perillä edes sairausluokituksen muutoksista (Suomessa vuonna 1981),
koska hän lukee homoseksuaalisuuden seksuaalisiksi kohdehäiriöiksi, koska niissä sukupuoliobjekti on 'normaalista poikkeava'.
Tämä on hyvin ahdas ja epätieteellinen näkökulma. Se ei vastaa Freudin käsityksiä, hänhän totesi, ettei homoseksuaalisuutta
voi pitää sairautena, eikä se vastaa nykyaikaisten psykoanalyytikkojen käsityksiä, jotka perustuvat uusimpaan tutkimukseen.
Kirjoittaja siis vain toistaa jostain omaksumaansa kielteistä ja moralisoivaa asennetta homoseksuaalisuuteen. Hänen
kirjoituksensa ei vastaa nykytodellisuutta uuden tietämyksen valossa. Amerikan psykiatriyhdistyksen päätös poistaa
homoseksuaalisuus sairausluokituksesta vuonna 1974 oli nimenomainen irtisanoutuminen vanhakantaisten psykoanalyytikkojen
(Rado, Bieber, Socarides) tavasta tehdä sairaista psykiatrin potilaista yleistyksiä koko homoväestöön. Nämä psykoanalyytikot
ovat myös hylänneet Freudin alkuperäisen ajatuksen siitä, että kaikki ihmiset ovat perimmältään biseksuaalisia. Heidän
argumenttinsa oli vedota anatomiaan ja tehdä sitä kautta määritelmiä seksuaaliselle normaalisuudelle. Tämä on kuitenkin
kestämätön lähtökohta, koska
ei anatomiasta voi vetää moraalinormeja.
- Kirjoittaja väittää psykoanalyyttisen teorian mukaista olevan määritellä normaali seksuaalisuus heteroseksuaalisuudeksi.
Tällaista kantaa edustivat aikanaan psykoanalyytikot Rado ja Bieber, jotka perustivat teoriansa potilasotoksiin ja biologiasta
luettuihin luonnon tarkoituksiin. Tällaisesta ajattelutavasta on kuitenkin pääasiassa luovuttu sen jälkeen, kun homoseksuaalisuus
poistettiin sairausluokituksesta USA:ssa vuonna 1974. Nykyisin eivät monet psykoanalyytikotkaan pyri väittämään
heteroseksuaalisuutta luonnonlaiksi , vaan hekin tunnustavat, että kyseessä on keskustelu sosiaalisesta normista ja siitä,
mikä määritellään poikkeavaksi ja mikä ei. Kun on nähty homoseksuaalisuuden sairausleiman virheellisyys ja uusien
tutkimusten osoittama homoseksuaalisuuden monimuotoisuus, jopa modernit psykoanalyytikotkin ovat luopuneet ahtaista
rajoittavista asenteista ja pitävät nyt homoseksuaalisuutta normaalina. Kuten psykoanalyytikko Rohde-Dachser toteaa, on
selvästi osoitettu, että 'homoseksuaalisuutta' ei ole yhtenä kokonaisuutena, vaan on olemassa joukko erilaisia
homoseksuaalisuuden muotoja ja ilmenemistapoja. Sen vuoksi yritykset muodostaa homoseksuaalisuuden psykoanalyyttista
teoriaa on mahdoton tehdä.
- Yhteenvetona., lääkärikirjassa ei siis ole perusteltua määritellä heteroseksuaalisuutta yksinomaiseksi seksuaaliseksi
normiksi tai homoseksuaalisuutta kohdehäiriöksi. Nämä kannat eivät vastaa nykyaikaista tietämystä asiasta, ne perustuvat
vanhoille tuomitseville asenteille eivätkä edes vastaa psykoanalyyttisten käsitysten nykytilaa. Toisin sanoen, ei ole
perusteltua käsitellä homoseksuaalisuutta lainkaan tässä kohtaa muuna kuin normaalina seksuaalikäyttäytymisen muotona.
Jos nykyinen kirjoittaja ei kykene kirjoittamaan ilman vanhoja medikalisoivia leimoja, ehdotamme uutta, asiantuntevaa
kirjoittajaa kirjoittamaan uusiksi koko kappaleen.
- On huomattava, että kirjoittaja itse toisaalla tekstissään toteaa, että nykyään katsotaan yleisesti, että kahden ihmisen
sukupuolisuhteessa on normaalia kaikki sellainen seksuaalisuus, joka ei vahingoita kumpaakaan osapuolta eikä ympäristöä.
Jos kirjoittajakin ymmärtää normaaliuden käsitteen suhteellisuuden tällä tavoin, miksi hän sitten painottaa tekstinsä määrittelemällä
homoseksuaalisuuden häiriöksi. Kirjoittaja
osoittaa paitsi asiantuntemattomuutta, myös sisäistä
ristiriitaisuutta
-
- Erityisesti transvestisuus ja transseksuaalisuus, joita nykyään nimitetään sukupuolivähemmistöiksi, koska niissä on kyse
sukupuoleen ja sen kokemiseen liittyvistä erilaisuuksista, on kirjoitettu ahtaasta ja asiantuntemattomasta näkökulmasta. Minkä
takia kirjoittajan pitää suhtautua ankaran moralisoivasti nimittämällä ilmiötä toistuvasti häiriöksi? Hieman avarampi
sosiaaliantropologinen näkemys antaisi
suhteellisuutta suhtautumisessa tähänkin ilmiöön.
-
- Kirjoittaja käyttää esimerkiksi termiä 'transvestismi', kun parempi termi olisi 'transvestisuus'. Transvestiitit eivät myöskään
pyri pukeutumisellaan seksuaaliseen kiihotukseen, kuten kirjoittaja esittää, vaan toteuttaakseen omaa persoonallisuuttaan ja
kokeakseen itsensä eheäksi (ks.
SETA:n
transesite).
- Myös esim. otsikko 'esinekohtainen vastakkaiseksi sukupuoleksi pukeutumisen halu', joka käsittelee transvestisuutta, on
transvestiitteja
esineellistävää.
- Yhteenvetona, ehdotan, että trans-ihmisista pyydetään kirjoittamaan jotakin henkilöä esim. trans-tukipisteestä tai henkilöä, joka
muuten tuntee transihmisten arkipäivän problematiikan ja on tutustunut ilmiöön käytännössä ja osaa kertoa konkreettisia
tosiasioita siitä mitätöivän lääketieteellisen leimaamisen sijasta. Ehdotan toisen kirjoittajan hankkimista ainakin trans-asioista
kirjoittamaan. Yksi tällainen voisi olla tohtori Veronica Pimenoff Joensuusta, joka on kirjoittanut mm. Duodecimiin
transseksuaalisuudesta.
- Tällaisenaan teksti voi tuottaa seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvalle lukijalle ja tämän läheisille ahdistusta.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien arkielämän ongelmat liittyvät vallitsevan sukupuolijärjestelmän tiukkoihin
vaatimuksiin, eikä psykopatologioihin, joten erityisesti olisi tarpeellista saada tietoa arkielämään liittyvistä
marginaalistamisongelmista.
- Ei kai lääkärikirjan tehtävänä ole toistaa vanhoja ennakkoluuloisia asenteita ja toistaa ahtaita normaalisuusmääritelmiä,
joista ollaan jo päästy eroon niin modernissa lääketieteessä kuin psykoanalyysissäkin. Tärkeintä olisi kai esittää uutta
faktatietoa, jossa tarkasteltavaa ilmiötä kuvataan ilman tuomitsemista ja leimaamista ja esitetään konkreettisia, kokemukseen
perustuvia faktoja.